Cara nak tahu password yang dah di 'remember'

Kebiasaannya bila itu laptop kita, PC kita, akaun kita dan bukan milik orang lain, kita akan lebih suka tekan 'save password' dan 'remember me' bila login dalam mana-mana akaun. Dan selalunya bila nak login lagi lain kali, username dengan password dah tersiap sedia dan cuma tinggal tekan login je. Jenis-jenis pemalas macam aku memang akan terima offer 'remember password' yang selalu disarankan Google Chrome. Yang bongok saja akan remember password bila login di cyber cafe.

Tapi kalau kau ada roomate yang jipake suka menganiaya dan post status memalukan kau, aku sarankan kau jangan save password. Kita tak tahu bila kali terakhir kita akan berkawan dengan dia.

Masalahnya adalah untuk jangka masa panjang. Bila dah biasa remember password, kau boleh lupa apa sebenarnya password kau tu. Entah-entah masih guna nama bekas makwe pun kau tak sedar. Jadi untuk ingat kembali macam agak sukar, bila nak login pun dia akan show dot dot dot. So macam mana kau nak tahu password kau apa sebenarnya? Kau nak login dekat device lain pun tak boleh sebab dah lupa exact password yang kau guna. Dasar pelupa.

Tapi aku yakin mostly korang akan tekan forgot password untuk renew balik password yang ada. Just in case kau nak tahu jugak password sedia ada apekebenda, ini aku tunjuk cara.

Jadi aku akan ajar cara nak baca password tu. Tak payah pakai apa-apa software, tak payah belajar bahasa baru, tak payah guna tajwid yang betul ke apa. Contoh yang akan aku gunakan adalah akaun Facebook yang telah diremember passwordnya.

* Kalau rasa gambar kecik sangat, tekan je gambar ni. Jangan malas. Tolong.



1. Ini akaun yang dah siap ada email dan password. Selalunya bila bukak terus tekan login je. Jadi niat kau dekat sini nak tahu apa jadah password yang kau tulis beberapa dekad yang lalu.




2. Kau select semua password tu -- tekan right klik -- klik inspect element.


3. Box elements akan keluar. Kadang-kadang muncul dekat tepi, kadang-kadang dari bawah. Jadi automatik dia akan fokus pada bahagian password yang kau highlight tadi. Dia akan bold siap-siap warna kelabu macam dalam gambar ni. Jadi dekat situ lah area untuk kau nak permainkan kejap lagi. Tak payah gatal tangan usik mende lain. Sekarang fokus pada word 'type= "password" yang ada dekat situ.


4. Kau double klik dekat word 'password' tu. Otomatik dia akan boleh di edit. Jadi sekarang, perkataan 'password' tu kau tukar kepada perkataan 'text'. Jangan kau bantai tulis bahasa melayu pulak. Lepas tulis tekan enter.


5. Lepas je tekan enter, automatik dot dot dot untuk password tu akan bertukar jadi huruf. Sekarang kau boleh tahu password nokharom apa yang pernah kau pilih untuk disemadikan di situ.

Senang je kan? Tapi benda alah ni kalau kau refresh dia akan kembali ke asal. Buat sementara waktu nak usha-usha detail boleh lah. Selalu aku akan usha jenis font apa yang dia guna sebab nak buat editing. 

Boleh guna apa je jenis akaun yang kau ada untuk usha password. Jangan buat pedajal dekat member sudah. Merangkak kau nanti nak carik dia di padang matsirat. Dah la tengah panas sekarang.

Kalau ada apa-apa tak faham, pm aku dekat facebook. Kata laluan "Najlopa comel, tolong saya" baru aku balas. Aku serius ni.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen

maktehlala. Dikuasakan oleh Blogger.